رنگ بسته بندی شما برای مصرف کنندگان چه معنی دارد؟
نقش مهم و کلیدی رنگ در تبلیغات و فروش خرده فروشی بر کسی پوشیده نیست. رنگ بسته بندی تأثیر قابل توجهی برای مصرف کنندگان دارد و این قدرت را دارد که آنها را به سمت محصول شما جذب کرده و یا آنها از آن فراری دهد. بسته به جمعیتی که بازار هدف شما را تشکیل می دهند، رنگ هایی که برای به کار بردن روی بسته بندی، پاکت یا سربرگ تان انتخاب می کنید، می توانند موفقیت محصول را تضمین کرده و یا به کلی آن را با شکست روبرو کنند.
یکی از سوالات اساسی در بسته بندی محصولات این است که کدام یک از رنگ ها برای بسته بندی شما مناسب هستند؟
اهمیت رنگ در بسته بندی
رنگ یکی از مهمترین عناصر جذب مشتری است. به این علت که رنگ ها در بسته بندی یک محصول از فاصله بیشتری نسبت به سایر عناصر آن قابل مشاهده اند و اغلب اولین موردی است که توجه مشتری را به خود جلب می کند.
رنگ بسته بندی می تواند باعث موفقیت یا شکست یک محصول شود.
شما از طریق استفاده درست و بهجا از رنگ ها، می توانید مشتری را وادار کنید تا آنچه شما در نظر دارید ببیند و آنچه شما می خواهید را احساس کند. درک روانشناسی رنگ برای تضمین موفقیت بسته بندی شما بسیار مهم است. متقابلاً، انتخاب رنگ ضعیف نیز می تواند تأثیر پیام شما را تغییر دهد. اگر در انتخاب رنگ اشتباه کنید، بسته بندی شما هر چقدر هم که طراحی فوق العاده ای داشته باشد، توسط مشتری نادیده گرفته می شود.
رنگ بسته بندی را باید به گونه ای انتخاب کنید که باعث شود محصول شما بر روی قفسه به وضوح دیده شود. همیشه باید زمینه ای که این محصول قرار است در آن قرار بگیرد را نیز در نظر بگیرید. تحقیقات به روشنی نشان می دهند كه وقتی یک بسته بندی در کنار محصولات و بسته بندی های دیگر فروشگاه به وضوح دیده شود، احتمال این که در ذهن مشتری باقی بماند، بسیار بیشتر است. بنابراین، رنگی را انتخاب کنید که بیشترین توجه و جذابیت را در قفسه ایجاد کند.
از آنجایی که رنگ پیامدهای روانشناختی دارد، بازاریابان در طول تاریخ از رنگ های خاصی برای برانگیختن احساسات مختلف در مشتری ها استفاده کرده اند. در نظر گرفتن احساساتی که رنگ ها به مخاطب انتقال می دهد، می تواند بسیار مفید باشد، اما گاهی نیز باعث شده اند که بسته بندی محصولات مرتبط به یک دسته، کاملاً شبیه به هم از آب در بیایند!
وقتی به دنبال وارد کردن محصول جدیدی به یک دسته از محصولات هستید، مهم است که در کنار در نظر گرفتن اصول روانشناختی، خلاقیت خود را نیز به کار ببندید و رنگ ها را ترکیب کنید. از ترکیب کردن تاثیراتی که رنگ ها بر روی ذهن مخاطب دارند، سعی کنید تاثیرات جدیدی را به وجود آورید.
در نظر نگرفتن اصول و هنجارها در استفاده از رنگ، می تواند محصول بسیار قوی شما را به کلی با شکست روبرو کند. اما اگر خود را بیش از حد مقید به چهارچوبی که همیشه استفاده شده است بدانید، بسته بندی شما چیزی برای جلب کردن توجه و نگاه بیننده ها نخواهد داشت.
جانِ کلام این است: درست و منطقی، اما فراتر از چارچوب فکر کنید!
تاثیرات روانشناختی رنگ ها
در ادامه، با تاثیراتی که هر کدام از رنگ ها از نظر روانشناختی بر مخاطب دارند، آشنا می شوید.
- رنگ سیاه
سیاه نماینده اقتدار و تجملات است.
استفاده از رنگ سیاه به عنوان یک رنگ اصلی در بسته بندی شما، درجه بالایی از هویت محصول را نشان میدهد. همچنین، این رنگ نشان دهنده ظرافت است.
در سطح جهان، رنگ سیاه طیف گسترده ای از احساسات را نشان می دهند؛ از اعتماد گرفته، تا شرارت و عزاداری. برای انتخاب رنگ های استفاده شده در بسته بندی، خوب است که تاثیرات این رنگ ها را نه تنها در بین مردم محلی خود، بلکه به صورت جهانی در نظر بگیرید. رنگ بسته بندی را محصول خود و عوامل جغرافیایی نیز هماهنگ کنید.
بنابراین، رنگ سیاه ممکن است:
- نشان دهنده قدرت، اقتدار، ظرافت، تشریفات، مرگ، شر و رمز و راز باشد.
- احساساتی چون ترس را فراخواند.
- بعضی اوقات مفاهیم منفی را در برگیرد.
- در بین بسیاری از مردم، نمادی از اندوه تلقی شود.
- رنگ سفید
سفید نشان دهنده پاکی و سادگی است.
بسته بندی سفید نشان از سادگی دارد. رنگ پاک و خالص آن، باعث می شود پیام های شفاف و مختصری به بیننده انتقال داده شود که گویای صلح و آرامش درونی است. سفید همچنین می تواند افکاری چون خلاقیت را القا کند؛ همچون یک بوم سفید که هر چیزی در آن ممکن است نقاشی شود.
همچنین، این رنگ ممکن است احساساتی شبیه به نور، خوبی، بی گناهی، پاکی و پاکدامنی را برانگیزد.
بنابراین، رنگ سفید:
- نشان دهنده کمال است.
- احساس امنیت، پاکی و پاکیزگی را آشکار می کند.
- به طور کلی مفهوم مثبتی را فرا می گیرد.
- اغلب برای نشان دادن ایمان و خلوص استفاده می شود.
- رنگ قرمز
قرمز نشان دهنده اشتیاق، جسارت و اشتها است.
بسته بندی قرمز جسورانه است و رنگ بسیار خوبی جهت استفاده برای جلب توجه است. علاوه بر این، قرمز باعث می شود که سوخت و ساز بدن سریع تر شود! این رنگ برای بسته بندی محصولات غذایی مفید است، زیرا افزایش متابولیسم باعث افزایش اشتها می شود. رنگ قرمز همچنین می تواند احساس هیجان و شور ایجاد کند.
بنابراین، رنگ قرمز:
- ممکن است احساس انرژی، جنگ، قدرت، عزم، اشتیاق، میل و عشق را برانگیزد.
- فشار خون را در بیشتر افراد افزایش می دهد.
- ممکن است نشانگر هشدار و خطر باشد.
- رنگ نارنجی
نارنجی نشان دهنده سرگرم کنندگی و همچنین، کم هزینگی است.
نارنجی رنگ سرگرم کننده ای است! مطالعات متعددی نشان می دهند که نارنجی، زرد و قهوه ای با محصولات ارزان قیمت یا مقرون به صرفه مرتبط هستند. این رنگ به عنوان رنگ مورد علاقه در بین بزرگسالان مطرح شده است و کودکان نیز بیشتر به نارنجی جذب می شوند. رنگ نارنجی همچنین مربوط به غذاهای رضایت بخش است.
بنابراین، رنگ نارنجی:
- انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را از خود نشان می دهد.
- ممکن است آفتاب و هوا / طعم های گرمسیری را به یاد شما آورد.
- غالباً شور و شوق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، عزم، جذابیت، موفقیت، تشویق و تحریک را بروز میدهد.
- رنگ سبز
سبز نمایانگر رشد و طبیعت است.
سبز رنگی طبیعی است. این رنگ اغلب با سلامتی و پول در ارتباط است. برای پیوند دادن محصول خود با محیط از سبز استفاده کنید. البته در برخی کشورها مانند اندونزی، رنگ سبز ممنوع است. بنابراین، حتماً وضعیت رنگ موردنظر خود را قبل از استفاده، به صورت جهانی بررسی کنید.
- رنگ زرد
زرد نشان دهنده خوش بینی و امید است.
رنگ زرد قابل مشاهده ترین رنگ در طیف رنگی است. این رنگ هنگامی که به عنوان یک رنگ اصلی در بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد، گویای هیجان و مثبت اندیشی است. رنگ زرد رنگ مناسبی برای استفاده در نمایشگرهای خرده فروشی برای جلب توجه مشتری است. همچنین زرد نمایانگر احساس خوشبختی است و محصولی سبک و روشن را نشان می دهد.
بنابراین، رنگ زرد:
- ممکن است احساس شادی، خوشبختی و انرژی را برانگیزد.
- شادابی را نشان داده و فعالیت ذهنی را تحریک می کند.
- در جلب توجه موثر است.
- ممکن است نشان دهنده افتخار و وفاداری باشد.
- رنگ بنفش
بنفش نمایانگر تخیل و موفقیت است.
بنفش تخیل را در مصرف کنندگان فراخوانی می کند. همچنین موفقیت و منحصر به فرد بودن را نشان میدهد. این رنگ دیگر مانند گذشته رنگی جنسیتی نیست، اما همچنان بیشتر توجه خانم ها و کودکان را به خود جلب می کند. این یک رنگ جسورانه است و مصرف کنندگان را به دیدن هرچه بیشتر محصول، ترغیب می کند.
بنابراین، رنگ بنفش:
- ثبات آبی و شدت قرمز را در بردارد.
- به عنوان نمادی از قدرت، اشراف، تجمل و جاه طلبی اعمال می شود.
- حال و هوای ثروت و سلطنت را پیشنهاد می کند.
- ممکن است احساساتی چون خرد، عزت، استقلال، خلاقیت، راز و جادو را برانگیزد.
- رنگ آبی
آبی نشان دهنده اعتماد و قابلیت اطمینان است.
طیف های پررنگ تر آبی نمایانگر یک محصول جدی تر یا حرفه ای تر هستند. طیف های سبک تر آن خلاقیت و سبکی را از خود نشان می دهند. آبی همچنین به احساس آرامش و امنیت نزدیک است.
بنابراین، رنگ آبی:
- ممکن است حس منحصر به فرد بودن و اصالت را برانگیزد.
- احساساتی چون علاقه، دلسوزی و درون گرایی را نشان می دهد.
- رنگی ایده آل گرا، معنوی و صمیمانه است.
- ممکن است صلح، انعطاف پذیری و تخیل را نیز در برگیرد.
چند نکته مهم در مورد انتخاب رنگ برای بسته بندی محصولات
برای انتخاب رنگ های صحیح در بسته بندی خود، می توانید از اصول روانشناسی رنگ کمک بگیرید. این اصول می توانند تأثیری جادویی بر روی فکر و احساسات مشتری شما داشته باشند. انتخاب رنگ های مناسب که احساس مناسب را در مشتری برانگیزد، نگاهی دقیق و ریزبینانه احتیاج دارد.
جهت انتخاب رنگ مناسب برای جعبه و بسته بندی، به موارد زیر توجه کنید:
- به خریدار فکر کنید
مصرف کنندگان شما باید بتوانند با رنگ هایی که انتخاب می کنید، ارتباط برقرار کنند. بازار هدف را در کانون توجه خود قرار دهید. نیازهای آنها و انگیزه آنها را درک کنید.
سن، جنسیت و تحصیلات آنها چیست و وضعیت اقتصادی آنها چگونه است؟
به عنوان مثال، رنگ قرمز و زرد کلاسیک مک دونالد نشان دهنده انرژی و جوانی است که مخاطب هدف آنها می تواند با آن ارتباط برقرار کند.
- بسته بندی گاهی نماینده محصول است
در بعضی مواقع، شما می خواهید از طریق بسته بندی، محتویات محصولات را به مصرف کننده نشان می دهد.
به عنوان مثال، رنگ بطری شامپو ممکن است در مورد ترکیب آن به خریدار تذکر دهد.
- نسبت به سایر محصولات بازار، متمایز باشید
قطعاً نمی خواهید محصول شما به سادگی با سایر محصولات قفسه مخلوط شود، بلکه می خواهید این محصول از ویژگی های برجسته ای برخوردار باشد. با انتخاب رنگ منحصر به فرد یا متفاوت، شما شانس بیشتری برای جلب توجه و به خاطر سپرده شدن محصول خود دارید.
به عنوان مثال، دو شرکت پیشرو Coca-Cola و Pepsi دارای رنگ های اصلی و متضاد قرمز در مقابل آبی هستند.
- هدف محصول را ابلاغ کنید
رنگ باید به صورت ناخودآگاه پیامی را که می خواهید برای خریداران ارسال کنید، به آنان انتقال دهد:
آیا میخواهید آنها محصولتان را به عنوان محصولی سرگرم کننده ببینند؟
آیا محصول شما باید احساس لوکس بودن یا ظرافت را برانگیزاند؟
محصول مربوط به سلامتی است یا امنیت؟
به عنوان مثال، رنگ سفید کلاسیک اپل باعث می شود این محصول با شکوه به نظر برسد.
- برند خود را به خاطر داشته باشید
رنگ و طرح بسته بندی شما باید گویای داستان برندتان باشد:
آیا می خواهید در مورد برند خود کیفیت را تبلیغ کنید؟
آیا برند شما حرفه ای، سرگرم کننده یا پرهیجان است؟
رنگ مناسب برای برند شما در پاسخ به این قبیل از سوالات یافت می شود!
صحبت پایانی
زمان آن است که فکر کنید چگونه می توانید از روانشناسی رنگ ها در استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنید؟ در کنار در نظر گرفتن اصول روانشناسی رنگ، شکل بسته بندی محصول شما نیز می تواند در تصمیم مصرف کنندگان برای خرید محصولات شما نقش ایفا کند. بنابراین، این کار را در هنگام طراحی خود در ذهن داشته باشید!
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بسته بندی، به مقاله "نکات مهم در طراحی بسته بندی" مراجعه کنید.
2022-06-22 15:31:36
رنگ_بسته بندی/تاثیر_رنگها